دیفن باخیا ، عصای بی عقلی!

دیفن باخیا گیاهی محبوب و زیبا عضوی از خانواده بزرگ گیاهان Araceae است. آگلونما ، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون نیز از این خانواده هستند پس عجیب و دور از انتظار نیست که دیفن باخیا عاشق رطوبت باشد. دیفن باخیا گیاهی سمی است و اگر خورده بشه ممکنه فرد قدرت تکلم خودش رو از دست بده. از این رو دیفن باخیا رو عصای بی عقلی هم می نامند. این گیاه متعلق به بخش های مرکزی و جنوبی آمریکاست. برگ های سبز اون با مخلوطی از رنگ سفید ، اون رو به گیاهی خیره کننده تبدیل کرده. دیفن باخیا در دسته گیاهان تصفیه کننده هوا قرار میگیره . این گیاه آلودگی ها رو جذب می کنه و هوای پاکیزه رو برای شما فراهم میکنه. با گل ایرانی همراه باشید تا بیشتر با این گیاه زیبا آشنا بشید.

 

 

شرایط نگهداری:

نور: دیفن باخیا در محیط نورانی همراه با کمی سایه به راحتی رشد میکنه. پس هنگام انتخاب محل نگهداریش توجه کنید که به نور زیادی احتیاج نداره. البته در صورت دریافت نور کامل خورشید هم رشد خوبی خواهد داشت ، حتی پیش اومده که تحت نورهای مصنوعی هم دیفن باخیا به رشد خودش ادامه داده. نور کامل خورشد باعث تیره و کدر شدن برگ هاش میشه. اگر دیفن باخیا رو در خارج از منزل نگهداری میکنید گیاه پذیرای نور کامل خورشید خواهد بود اما در برابر باد شدید و آفتاب تند تابستان در امان باشه. در کل نور زیاد و مستقیم برگ های دیفن باخیا رو دچار سوختگی میکنه. از طرفی اگر برگ های گیاه شما خیلی زرد یا سفید باشه سایه زیاد باعث رنگ پریدگی گیاه میشه.

 

آبیاری: دیفن باخیا رو به خوبی آبیاری کنید و اجازه دهید بین هر آبیاری خاک گیاه کاملا خشک بشه. آبیاری دیفن باخیای آپارتمانی یک هنره چون هیچ زمان دقیقی برای آبیاری وجود نداره. شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی ، نوع خاک ، مقدار نور دریافتی گیاه ، رطوبت و محل نگهداری گیاه الگوی آبیاری مخصوص به گیاهتون رو خلق کنید. البته این مورد در رابطه با تمام گیاهان صدق میکنه و تشخیص زمان آبیاری هر گیاه بستگی به این عوامل دارد.

سفارش دیفن باخیا ارزاندیفن باخیا در ماه های تابستان نیاز به آبیاری بیشتری از زمستان دارد. چرخه رشد دیفن باخیا از اواخر اسفند شروع میشه و در نیمه آبان به پایان میرسه. آبیاری بیش از حد میتونه باعث گوشتی شدن ریشه ، ضعیف شدن رشد و قارچی شدن ساقه بشه. مطمئن بشید که گلدان زهکشی خوبی داشته باشه.

 

دما: بهترین شرایط دمایی برای رشد دیفن باخیا در تمام طول سال بازه ی 15 تا 24 درجه است. زیر دمای 15 درجه رشد گیاه کند میشه و آسیب میبینه. سعی کنید از نگهداری گیاه خارج از این بازه ی دمایی خودداری کنید.

 

رطوبت: دیفن باخیا در روزهای گرم عاشق رطوبت است. برای تامین رطوبت مورد نیاز میتونید از غبار پاشی یا ساخت جزیره برای گیاه استفاده کنید. غبارپاشی رو زیر نور آفتاب انجام ندید چون باعث سوختگی برگ هاش میشه .

 

خاک: خاک گلدان مخصوص گل بنفشه ، برای دیفن باخیا مناسب است. اگر دیفن باخیا رو در باغچه کاشتید در انتخاب ترکیب خاک آزادید. ترکیب یک سوم خاک رس چند منظوره ، یک سوم خزه ذغال سنگ و یک سوم سنگ ریزه یا پرلیت میتونه برای دیفن مفید باشه. اما اگر دیفن باخیای آپارتمانی دارید حتما از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و یا از ترکیب دو قسمت خزه ذغال سنگ و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. زمان مناسب برای تغییر خاک یا تعویض گلدان فصل بهار است. 

قیمت دیفن باخیا
خرید دیفن باخیا

 

کوددهی: راحت ترین راه برای کوددهی دیفن باخیا اینه که بعد از هر آبیاری بهش کمی کود مایع اضافه کنید. در زمستان به گیاه به هیچ عنوان کود ندید، آبیاری برای گیاه در این فصل کافیست. یک کود متعادل حلال در آب رو انتخاب کنید و در حین آبیاری اون رو در نصف قدرت توصیه شده به گیاه اضافه کنید. زمانی که گیاه رو به گلدان جدید منتقل میکنید یا خاک اون رو عوض می کنید از کود جامد با رهایش طولانی استفاده کنید.

 

هرس کردن: دیفن باخیا نیازی به هرس ندارد و برگ های قدیمی خود به خود زرد میشن و باید اونا رو جدا کنید.

 

تکثیر: دیفن باخیا از دو روش پاجوش و قلمه تکثیر میشه. توجه داشته باشید چون این گیاه سمی است حتما از دستکش استفاده کنید.

 

تکثیر دیفن باخیا از طریق پاجوش: برای تکثیر اجازه بدید پاجوش به طور کامل رشد کنه و بزرگ بشه سپس پاجوش رو از گیاه مادر جدا کنید و در گلدان جدید بکارید. شرایط نگهداری همچون مواردی است که بالاتر گل ایرانی به آن پرداخته.

 

قلمه زدن: برای تکثیر دیفن باخیا از راه قلمه اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان رو انتخاب کنید. ابتدا قلمه ای به طول 8 تا 12 سانتی متر رو از گیاه مادر با چاقوی تمیز و ضدعفونی شده ببرید. قلمه هایی که از قسمت انتهایی گیاه جدا میشن زودتر ریشه میدن.قلمه ها رو از روی بند برش ندید و اون هارو از بالاتر ببرید. سپس برگ ها رو از قلمه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه زدن بشه. قلمه ها رو دو روز در محیط خشک قرار بدید تا محل برش اون ها کامل خشک بشه.سپس اون ها رو در خاک مناسب به صورت افقی یا عمودی بکارید. برای نتیجه گیری بهتر روی بستر رو با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشونید و چند سوراخ رو اون ایجاد کنید تا رطوبت کافی در اختیار گیاه قرار بگیره.

 

خرید و قیمت گلدان دیفن باخیا

 

بیماری های احتمالی:

نگهداری و پرورش دیفن باخیا کار راحتیه اما ممکنه گیاه بعد از مدتی بیمار بشه. اگه بیماری گیاه در مراحل اول بود با استفاده از پارچه مرطوب گیاه رو تمیز کنید و آفات رو از بین ببرید در غیر این صورت از آفت کش های سیستمیک استفاده کنید. طبق تحقیقات متخصصین گل ایرانی برخی بیماری های دیفن باخیا به شرح زیر است:

  • کنه تارعنکبوتی: این بیماری باعث زردی برگ ها و کاهش رشد گیاه میشه.
  • حمله شته ها: حمله شته ها به گیاه باعث بدشکلی برگ های جوان، زردی برگ ها، کاهش رشد و چسبنده شدن سطح برگ ها میشه.
  • لکه های برگی قارچی و باکتریایی: باعث ایجاد لکه های قهوه ای و کوچک روی برگ ها میشه.
  • کپک خاکستری: خیس شدن برگ ها حین آبیاری باعث تشدید این مشکل میشه. بهتره از خیس شدن برگ ها جلوگیری کنید و تهویه مناسبی در فضای نگهداری فراهم کنید.
  • رنگ پریدگی و ریزش برگ ها: اگه گلدان دیفن رو در هوای سرد نگه میدارید ممکنه با این مشکل روبرو بشید پس بهتره گیاه رو به مکان گرم منتقل کنید.
  • پیچ خوردگی برگ ها: این اتفاق کاملا طبیعی است و با بالا رفتن سن گیاه اتفاق می افته ، بهتره گلدان رو به محیط خنک تری منتقل کنید.
  • سفید شدن برگ ها: نور زیاد یا عدم دریافت کود کافی باعث بروز این مشکل میشه.

لینک منبع:https://www.iribnews.ir/fa/news/2980970/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%81%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%A7 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید