بامبو ، گیاه خوش شانس!

بامبو گیاهی هست که به خوش شانسی معروفه و بین مردم محبوبیت خاصی داره. گیاه بامبو به دلیل شرایط خاص کاشت و رویش داخل ایران قابل پرورش نیست و به غلط با نی خیزران اشتباه گرفته میشه. تمام بامبو های موجود در ایران وارداتی هستن و از تایلند ، مالزی و چین وارد میشن. بسیاری از افراد این گیاه رو گیاه خوش شانسی میدونن و معتقدند تعداد شاخه ها حتما باید فرد باشه تا خوش شانسی بیاره! و البته باز بسته به تعداد هر عددی مفهوم خودش رو داره.

 

 

مثلا سه شاخه برای خوشبختی ، پنج شاخه برای سلامتی ، 7 شاخه برای ثروت و فراوانی و 9 شاخه برای تمام امور زندگی شانس میاره. بامبو گیاهی شگفت انگیز و با انعطاف است و شرایط نگهداری و رشد اون آسونه. شاید به خاطر همین مسائل هست که این گیاه رو سمبل خوش شانسی میدونن. در کشورهای آسیایی بامبو رو به اسم درخت بقا هم می شناسن.

 

شرایط نگهداری:

این گیاه به نور غیر مستقیم ، آب بدون املاح ، دمای معمولی اتاق و رطوبت متوسط نیاز داره. با گل ایرانی همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی این موارد بپردازیم.

بامبو بعد از مدتی به محیطی در اون قرار داره عادت میکنه و جابجایی باعث استرس گیاه و زرد شدن برگ هاش میشه پس تا مجبور نبودید گیاه رو جابجا نکنید.

 

خرید بامبو
خرید بامبو

نور:

بامبو به نور فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز داره.اگه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره برگهاش دچار سوختگی میشن.برای فراهم کردن نور مورد نیاز گیاه رو در فاصله 3 تا 4 متری پنجره جنوبی قرار بدید.

 

آب:

بامبو رو میتونید به صورت جداگانه در خاک بکارید اما بهترین روش نگهداری اون در آب هست. برای این کار به هیچ عنوان نباید کل ساقه رو در آب قرار بدید. 3 تا 5 بند پایین گیاه در آب قرار بگیره کافیه. آب رو بجوشونید و بعد از اینکه به دمای محیط رسید به ظرف نگهداری گیاه اضافه کنید و یا آب لوله کشی رو به مدت 24 ساعت کنار بذارید تا مواد اضافی اون مثل کلر و فلوراید از بین بره و بعد بامبو رو داخلش قرار بدید. هر دو هفته یکبار آب رو تعویض کنید تا املاح جدید به گیاه برسه.

میتونید از خاک ژله ای برای نگهداری بامبو استفاده کنید به این صورت که ابتدا بامبو رو داخل آب ریشه دار کنید و بعد اون رو به خاک منتقل کنید.

 

رطوبت:

بامبو با رطوبت معمول اتاق سازگاره و رشد می کنه اما برای رشد بهتر میتونید از غبارپاشی روی برگ هاش استفاده کنید و رطوبت رو افزایش بدید.

 

دما:

دمای مناسب برای برای بامبو 18 تا 22 درجه سانتی گراده.بامبو تغییرات دمایی رو دوست نداره و عاشق دمای ثابته. در تابستان و زمستان از قرار دادن گیاه در معرض باد کولر و نزدیک وسایل گرمایشی خودداری کنید. سعی کنید بامبو رو کنار در ورودی که احتمال وزیدن نسیم هست نگهداری نکنید.

 

خرید بامبو ارزان

 

کوددهی:

برای رشد بهتر و بیشتر میتونید از کود کامل و قطره های مخصوص بامبو ماهی یک بار به صورت محلول در آب استفاده کنید.

 

هرس:

رشد بامبو به صورت عمودی هست. برای اینکه گیاهی مناسب داشته باشید زمانی که گیاه به بیشترین حد رشد خودش رسید اقدام به هرس کردن کنید. وقتی برش ساقه رو انجام بدین رشد گیاه متوقف نمیشه و به رشدش ادامه میده. اگه میخواهید بعد از هرس گیاه رشد نکنه به محل برش پارافین بزنید. از قسمتی که جدا میکنید میتونید به عنوان قلمه برای تکثیر استفاده کنید. اگر میخواهید گیاه بعد از هرس به رشد ادامه بده حتما دو پیچ روی ساقه گیاه باقی بذارید.

 

سفاش بامبو ارزان

تکثیر:

بعد از هرس میتونید قلمه ها رو ریشه دار کنید.یا میتونید ساقه های تازه رو به طول 20 سانتی متر یا بیشتر با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده از قسمت زیر بند برش بدید و از گیاه اصلی جدا کنید و اون رو داخل یک ظرف آب تمیز قرار بدید. بامبو رو می تونید از طریق پاجوش هم تکثیر کنید به این صورت که جوانه هایی که از کنار گیاه میرویند رو جدا کنید و توی آب قرار بدید.

 

بیماری:

برای جلوگیری از قارچ زدن گیاه در زمان تعویض آب ظرف رو با مواد ضدعفونی کننده مثل وایتکس ضدعفونی کنید و اجازه ندید رنگ آب سبز بشه.

 

 

زرد شدن برگ های بامبو:

ممکنه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و یا شوری آب باشد. کمبود کلسیم و پتاسیم هم میتونه باعث این مشکل بشه. برای حل این مشکل شرایط نور و آب رو بررسی کنید یا از قطره های مخصوص بامبو برای رفع کمبود استفاده کنید.

 

بامبو لاکی

 

ریز بودن برگ ها:

اگر برگ ها ریزه یا باز نمیشه مشکل از نور و مواد مغذی هست.گیاه رو به محل پر نور منتقل کنید و از قطره های خوراکی استفاده کنید.

 

نداشتن برگ جدید:

سرما میتونه باعث توقف رشد گیاه بشه.محیط نگهداری رو گرم کنید.

 

قهوه ای شدن برگ ها:

آلودگی آب یا کمبود رطوبت از دلایل بوجود اومدن این مشکل است.با استفاده از غبارپاشی رطوبت رو افزایش بدید و آب گیاه رو مرتب تعویض کنید.

 

خرید بامبو

پوسیدگی ساقه:

گیاه در این شرایط دچار آفت قارچ شده.گیاه رو از آب خارج کنید و محل آلودگی و بالاتر از پوسیدگی رو برش بزنید و گیاه رو داخل محلول قارچ کش قرار بدید و بعد داخل آب بذارید.

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید