شامادورا ، نخل آپارتمانی مهربان!

از زیباترین نخل های آپارتمانی نخل شامادورا هست ، که به دلیل نگهداری آسونی که داره برای داخل آپارتمان ، دفتر کار و اداره گزینه ی مناسبی به شمار میاد. علاوه بر زیبایی در دسته گیاهان تصفیه کننده هوا قرار میگیره و به خوبی هوای محیط اطرافش رو از آلودگی پاک می کنه. با گل ایرانی همراه باشید تا با شامادورای زیبا بیشتر آشنا شید.

 

شامادورا

 

معرفی شامادورا:

شامادورا یا نخل بامبو از خانواده اریکاسه یا نخل ها به شمار میاد و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی هست. ظاهری باریک و برگ های کشیده داره. رشد نسبتا کندی داره و ارتفاعش در فضای باز نهایتا به 2 متر میرسه. از انواع مختلف شامادورا میشه به گونه های زیر اشاره کرد :

1.نخل بامبو

2.نخل گربه

3.شامادورا متالیکا

4.شامادورا الگانس یا نخل پارلور

گل ایرانی از این جهت لقب مهربان رو به نخل شامادورا داده که علاوه بر قدرت تصفیه کنندگی بالا نسبت به نور کم و دمای پایین مقاومه و همچنین گیاهی بی خطر برای کودکان و حیوانات به حساب میاد. گونه ای از شامادورا در اواخر زمستان به گل میشینه و در السالوادور و گواتمالا از میوه و گل های اون در سالاد استفاده میشه.

 

 

اریکا یا شامادورا؟

هر دو از یک خانواده هستن و از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارن. تفاوت اون ها در برگ هاشون هست. نخل اریکا نسبت به شامادورا برگ های متراکم تر ، ضخیم تر و رو بالا داره در صورتی که شامادورا برگ های عریض تر داره و بازتر رشد میکنه.

 

اریکا
اریکا

 

شرایط نگهداری نخل شامادورا:

 

آبیاری:

به آبیاری حساسه و آبیاری بیش از حد اون باعث غرقاب شدن ریشه و ریزش برگهاش میشه. بهترین زمان برای آبیاری خشک شدن خاک گلدان تا عمق 2 سانتی متر است. در روزهای گرم به دلیل تبخیر سریعتر آبیاری باید نسبت به فصل سرد بیشتر باشد.

 

رطوبت:

رطوبت محیط برای شامادورا کافیه اما اگر نوک برگ ها خشک شد و گیاه رشد کافی نداشت پیشنهاد گل ایرانی به شما افزایش رطوبت است. از راه های افزایش رطوبت میشه به ایجاد جزیره در زیر گلدانی ، قرار دادن ظرف آب کنار گیاه و غبار پاشی برگ ها اشاره کرد. برای ساخت جزیره زیر گلدانی رو پر از آب و سنگریزه کنید و گلدان رو روی سنگ ها قرار بدید جوری که ته گلدان با آب در تماس نباشه.

 

نگهداری شامادورا

 

دما:

دمای اتاق برای شامادورا ایده آله. هوای خیلی گرم یا خیلی سرد برای این گیاه مناسب نیست. بهتره در روزهای گرم غبار پاشی رو مرتب انجام بدین با این حال چون شامادورا گیاه گرمسیری به حساب میاد نگهداری اون در هوای نسبتا گرم مشکلی ایجاد نمی کنه.

 

خاک:

خاک سبک با زهکشی خوب برای شامادورا مناسبه. خاک هوموسی یا جنگلی و یا ترکیب خاک برگ و خاک باغچه گزینه خوبی برای شامادورا به حساب میاد.

نور:

شامادورا نسبت به سایه و نور کم مقاومه و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ هاش میشه. پیشنهاد گل ایرانی برای نگهداری این گیاه در منزل پشت پنجره شمالی و شرقی است.

 

قیمت نخل شامادورا

کوددهی:

برای رشد بهتر میتونید در فصل های رشد گیاه یعنی بهار و تابستان هر دو هفته یک بار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

 

تعویض گلدان:

شامادورا ریشه های ضعیف و شکننده ای داره و همونطور که بالاتر اشاره کردیم رشد کندی داره. هر یک یا دو سال در صورت مشاهده موارد زیر گلدونش رو عوض کنید یا خاک سطحی رو با خاک نو جایگزین کنید.

1.نشست خاک و پیدا شدن ریشه

2.بیرون زدن ریشه ها از زهکش گلدان

3.بی حال شدن گیاه با وجود مناسب بودن شرایط نگهداری

 

تمیز کردن برگ ها:

زیبایی گیاهان  به برگ های اون هاست و با نشستن گرد و غبار روی برگ ها علاوه بر از دست دادن زیبایی ممکنه روزنه های روی برگ ها بسته بشه و اکسیژن کافی دریافت نکنند. پس بهتره که برگ های گیاه رو مرتب با دستمال و آب تمیز کنید.

 

خواب زمستانی:

شامادورا در زمستان فعالیت زیادی نداره و به خواب زمستونی میره. در طول این مدت بهتره گیاه به مکانی پرنور تر و خنک تر منتقل بشه.دمایی بین 13 تا 18 درجه مناسبه. در این دوره گیاه نیازی به کود نداره و فقط طبق نیاز آبیاری بشه کافیه.

 

خرید شامادورا از گل ایرانی

 

هرس کردن:

شامادورا مانند نخل های دیگر زحمت هرس کردن به شما نمیده و خودش این کار رو انجام میده به این صورت که برگ های قدیمی قهوه ای میشن و بدون نیاز به کمک میریزن. بهتره که در این مورد دخالتی نکنید و بذارید این عمل روند طبیعی خودش رو طی کنه چون نخل ها تا آخرین لحظه سبز بودن برگ ها مواد مغذی رو از اون ها دریافت میکنند.

 

تکثیر:

از طریق دانه انجام میشه. هرچقدر بذر تازه تر باشه شانس رشد بیشتری داره. چندین بذر بکارید تا خیالتون راحت باشه بلاخره بعضی از اون ها رشد میکنن. کاشت و رشد بذر شامادورا خیلی ساده ست و بهترین زمان برای این کار فصل گرم یا محیط گرم داخل خونه هست.

 

مشکلات شامادورا:

اگه شرایط رشد گیاه مهیا باشه با مشکل یا بیماری خاصی روبرو نمیشید ، آب دهی زیاد بزرگترین دشمن شامادورا به حساب میاد چون باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه میشه.

این مشکل در مرحله اول باعث میشه بدنه و برگ گیاه قهوه ای و نرم بشه ، در مراحل پیشرفته تر باعث لجنی و پوسیده شدن ریشه ها میشه.

برای حل این مشکل :

  • زمانی به گیاه آب بدید که چند سانت بالایی خاک خشکه
  • گیاه رو در محیطی پر نور نگهداری کنید
  • زهکشی مناسب باشه و اجازه ندید خاک بیش از حد خیس بمونه
  • کف گلدان سوراخ برای خروج آب وجود داشته باشه

هر وقت متوجه چنین مشکلاتی شدین آبیاری رو متوقف کنید و اجازه بدید خاک کامل خشک بشه. اگه خاک بیش از حد سنگینه و آب رو از خودش عبور نمیده گیاه رو مجدد در خاکی سبک تر بکارید و ریشه های آسیب دیده رو از گیاه جدا کنید.

 

نگهداری شامادورا

 

آفات و بیماری:

کنه تار عنکبوتی:

این آفت برگ های گیاه رو با چیزی شبیه به تار میپوشونه. از شیره برگ تغذیه میکنه و اگه زود اقدام نکنیم برگ های گیاهمون بی رنگ و در بدترین حالت گیاه ما از بین میره.

این موجودات از رطوبت بیزارند پس بهتره محیط اطراف گیاه رو مرطوب نگه داریم و روی برگ اون ها آب اسپری کنیم یا گیاه رو با یک پلاستیک شفاف بپوشونیم.

شپشک:

این موجودات به صورت گروهی به برگ های گیاه یا محل اتصال برگ به ساقه میچسبند و شیره ی برگ رو مینوشند تا برگ بی رنگ بشه. هر چقدر شامادورا کوچک تر باشه آسیب بیشتری می بینه. زمانی که آلودگی کمه برگ های گیاه رو با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید و بعد با صابون های مخصوص این کار برگ ها رو بشورید.

 

علت زرد شدن برگ های شامادورا:

شامادورا بعد از بوجود اومدن برگ های جدید برگ های قدیمیش رو از دست میده. برگ های قدیمی در انتهای گیاه ابتدا زرد میشن و بعد از اون میریزن که این اتفاق کاملا طبیعیه اما اگه برگ های زرد در ریختن تاخیر داشتن ، در قسمت بالای گیاه بودن یا به صورت غیرعادی ظاهر شدن باید نگران بشید.

گاهی اوقات برگ ها ب دلیل نبود عناصری مثل نیتروژن ، منیزیم و منگنز که برای رشد حیاتی هستن تغییر رنگ میدن. دلیل بعدی میتونه حمله کردن قارچ ها و آفات به گیاه شما باشه.

برای تشخیص کمبود عنصر میتونید از کیت تشخیص  عناصر استفاده کنید یا کوددهی ، نوع کود و زمان تعویض خاک رو چک کنید.

آفات و قارچ ها به دلیل آبیاری بیش از حد بوجود میان پس تا خشک شدن چند سانت از خاک گیاه رو آبیاری نکنید.

 

بیماری های شامادورا

 

علت قهوه ای شدن برگ شامادورا:

این اتفاق نیز امری طبیعی است اگر برای برگ های قدیمی اتفاق بیفتد. در موارد دیگه ممکنه آبیاری بیش از حد یا تجمع بیش از حد نمک به خاطر کوددهی در خاک باشه که سبب قهوه ای شدن برگ ها میشه. آبیاری رو تا خشک شدن خاک متوقف کنید و برای رفع نمک خاک رو با آب شیرین بشورید و اجازه بدید خشک بشه. پیشنهاد گل ایرانی به شما اینه که هر چهار ماه شستن خاک رو انجام بدین.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید