برگ انجیری ، گیاه مکزیکی و مقاوم

برگ انجیری گیاه زیبا و مقاوم که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده و برای دکوراسیون داخلی از اون استفاده میشه. این گیاه به پنیر سوییسی هم معروفه و اصالتا متعلق به مکزیک هست. برگ انجیری گیاهی مقاوم و کم توقع هست و نیازی به نگهداری زیاد نداره. ریشه های بلند و برگ های زیبایی داره و ستون محکمش باعث شده همیشه استوار و محکم سر جای خودش بمونه. برگ انجیری توانایی کمی در جذب نور داره و باید نسبت به گیاهان دیگه تلاش بیشتری برای فتوسنتز انجام بده ، پس بهتره که در مکان کم نور قرار نگیره. اگه به دنبال گیاه آپارتمانی خوش اخلاق و سازگار هستین ، گل ایرانی گیاه برگ انجیری رو به شما پیشنهاد میده.

 

نگهداری از برگ انجیری

 

شرایط نگهداری:

 

نور: نور غیرمستقیم و نیمه سایه مورد علاقه ی برگ انجیری هست. نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی برگ هاش میشه ، نور کم رو هم دوست نداره چون باعث میشه برگاش بی رنگ بشن  و بریدگی روی اونا از بین بره. باید فاصله ش با پنجره طوری تنظیم بشه که نور کافی وجود داشته باشه ولی نور مستقیم بهش نتابه. پنجره های شمالی ایده آل ترین مکان برای نگهداری برگ انجیری هستن.

 

نگهداری برگ انجیری نور مناسب برگ انجیری

 

 آبیاری: برگ انجیری نسبت به آبیاری حساسه و آبیاری زیاد رو دوست نداره. بین دو آبیاری با یک تکه چوب یا انگشت 2 تا 3 سانت سطح خاک رو چک کنید و در صورت خشک بودن آبیاری رو انجام بدین. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و از بین رفتن ریشه گیاه میشه.

 

آبیاری برگ انجیری

 

رطوبت: برگ انجیری محیط مرطوب رو می پسنده. بهتره که برای تامین رطوبت مورد نیازش زیر گلدونی رو پر از سنگ ریزه کنید و بعد پر از آب کنید اما آب با گلدون در تماس نباشه. در روزهای گرم سال هم برگ ها نیاز به غبارپاشی دارن. غبار پاشی رو در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هفته ای یک بار انجام بدین. برای غبار پاشی از آب جوشیده سرد شده یا آب تصفیه شده استفاده کنید تا نوک برگ دچار سوختگی نشن.

 

نگهداری از برگ انجیری رطوبت مورد نیاز برگ انجیری

 

دما: برگ انجیری به محیطی گرم و مرطوب نیاز داره اما نسبت به تغییرات دما مقاومه و خودش رو سازگار میکنه. حداقل و حداکثر دمایی که برگ انجیری میتونه تحمل کنه 10 و 30 درجه سانتی گراد هست. ایده آل ترین دما برای این گیاه دمایی بین 18 تا 27 درجه است.

 

دمای مناسب برگ انجیری نگهداری برگ انجیری

 

خاک: خاک سبک مناسب این گیاه هست. میتونید از خاک های آماده ، خاک کمپوست یا ترکیبی از خاک برگ و خاک باغچه استفاده کنید. اگه خاکش ضعیف باشه برگهاش کوچیک میشن و شکافشون از بین میره.

 

کود: نیاز خاصی به کوددهی نداره اما اگه میخواهید برگ های گیاهتون بزرگ بشه ماهی یک بار کوددهی رو انجام بدین چون کود دهی بیش از حد برای گیاه ضرر داره. کود مورد نیاز گیاه رو 2 گرم در لیتر با کود کریستالون سبز از فروردین تا آبان استفاده کنید.

 

کود دهی برگ انجیری

 

تکثیر: برگ انجیری به سه روش تکثیر میشه.

 

1.کاشت بذر: بذر برگ انجیری رو می تونید در گلدون کوچک حاوی کمپوست بکارید. بعد از رشد کافی اون رو به گلدون بزرگتر منتقل کنید.

 

2.قلمه زدن: از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری گرفتن قلمه در فصل بهاره. هر قلمه باید حداقل سه گره داشته باشه. قلمه رو از یک سر شاخه با دو یا سه برگ که حداقل سه بند یا گره داره انتخاب کنید و با چاقوی تیز جداش کنید. بعد اون رو در گلدونی با قطر حدود 10 تا 15 سانت و خاک کمپوست یا هر خاک سبک دیگه ای قرار بدین. قلمه رو در عمق کم بکارید به صورتی که جوانه انتهایی کامل از خاک بیرون بمونه. با استفاده از یک میله آهنی یا یک تکه چوب تکیه گاهی برای قلمه درست کنید در غیر این صورت ممکنه قلمه بیفته. دمای مناسب برای قلمه ها 21 تا 23 درجه هست. خاک قلمه باید همیشه مرطوب باشه.

برای تامین رطوبت قلمه ها یک کیسه پلاستیکی مثل نایلون فریزر رو طوری روی گلدون قرار میدیم که کمی بالاتر از گیاه قرار بگیره و روی اون نیفته. چند سوراخ روی کیسه جهت تهویه هوا ایجاد میکنیم و بعد از ریشه دهی کیسه رو برمیداریم. قلمه ها بعد از 3 تا 8 هفته بسته به شرایط محیط ریشه دار میشن.

 

3.ریشه هوایی: برگ انجیری دارای ریشه هوایی هست . میتونید اونها رو در خاک بذارید و بعد از اینکه گیاه جدید رشد کرد اون رو از گیاه اصلی جدا کنید.

 

تکثیر برگ انجیری

 

 

مشکلات و بیماری های احتمالی برگ انجیری:

 

ایجاد زخم های سفید پنبه ای شکل : علت نوعی حشره آفت ، به نام شپشک آردی.

درمان: استفاده از سم حشره کش مانند کنفیدور

 

کم شدن رشد: علت کمبود نور

راه حل : بردن گیاه به محیط پرنور یا استفاده از نور مصنوعی

 

ایجاد لکه های قهواه ای در وسط یا حاشیه برگ ها: علت غبار پاشی در نور آفتاب که باعث میشه قطره های آب مثل ذره بین عمل کنن و به برگ ها صدمه بزنن.

 

از بین رفتن شکاف در برگ: به سه دلیل این اتفاق می افته.

1.گیاه از گونه ی بدون شکاف هست.

2.گیاه جوان هست و برگ ها بالغ نشدن.

3.نور یا مواد مغذی کم است.

 

بد شکل و بیش از حد شکاف دار شدن برگ ها : صدمات فیزیکی علت این اتفاق هست. گیاه رو از محل پر تردد دور کنید.

 

خشک و چروک دار شدن برگ ها : محیط نگهداری گرم و خشک است. گیاه رو آبیاری و غبارپاشی کنید.

 

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگ ها : محیط نگهداری سرد است ، گیاه رو به مکانی گرمتر منتقل کنید.

 

رنگ پریدگی برگ ها : کمبود مواد مغذی در خاک یا کمبود نور

 

تغییر رنگ برگ های زیرین به زرد و قهوه ای : آبیاری بیش از حد ، نداشتن زهکش خاک یا سنگین بودن خاک

 

قهوه ای شدن نوک برگ ها : گیاه تشنه هست یا رطوبت کم است. برای آبیاری حتما از آب جوشیده با دمای محیط استفاده کنید.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید