سانسوریا را بیشتر بشناسیم

 

چند دلیل برای اینکه گیاه بعدی خانه ی شما سانسوریا باشد

 

سانسوریا یکی از مقاوم ترین انواع گیاهان آپارتمانی است که اولاً نگهداری از آن بسیار ساده است. دلیل دومی که باعث اشتیاق خیلی ها برای خرید سانسوریا می شود این است که با هر محیط و  در هر نقطه ای از خانه از اتاق خواب تا حمام رشد می کند دلیل سوم برای خرید سانسوریا مقاومت زیاد این گیاه به  خشکی است. چهارمین دلیل نیاز به فضای کم است چون گیاه سانسوریا رشد طولی دارد نیاز به گلدان های بزرگ ندارد و در نهایت زیبایی وتنوع در مدل، رنگ و شکل آخرین دلیلی است که شما را برای خرید گل سانسوریا تشویق می کند

 

سانسوریا گیاهی مفید یا خطرناک؟

 

با وجود خواص و ویژگی های فراوان گیاه سانسوریا خوب است بدانید این  گیاه برای حیوانات خانگی مانند سگ  وگربه سمی است و نباید توسط حیوانات جویده شود.

 

سانسوریا گلی برای اتاق خواب و حمام

 

برخلاف سایر گیاهان که به خاطر جذب اکسیژن در عمل فتوسنتز، برای اتاق خواب مناسب نیستند، سانسوریا با تبدیل کربن دی اکسید به اکسیژن و افزایش اکسیژن موجود در هوا، باعث بهبود هوای اتاق خواب شده و خواب آرامی برایتان به ارمغان می­آورد. سانسوریا سموم موجود در هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن خالص تحویل­تان می­دهد.

این گیاه سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، وتولوئن که باعث سردرد، حالت تهوع، سوزش چشم، افزایش ضربان قلب و غیره شده را از محیط جذب می­کند و هوای سالم تمیز و تصفیه شده را به محیط اطراف هدیه می­کند برای همین گل سانسوریا مناسب ترین گل برای اتاق خواب است. نکته جالب درباره گیاه سانسوریا این جا است که محیط خشکی یا مرطوب برایش فرقی ندارد و حتی می تواند زینت بخش حمام هم باشد.

 

 

انواع گیاه سانسوریا

 

سانسوریا برگ ساده پا کوتاه و پا بلند، سانسوریا برگ ابلق پاکوتاه و پا بلند انواعی از این گیاه هستن که بیشتر میبینیم. این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است. سانسوریا گیاهی است دارای ریزوم از خانواده لاله ، گیاهی برگ زینتی است و تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ برگ در این گیاه وجود دارد. برگ ها در سانسوریا ضخیم، مستقیم، سخت و شمشیر مانند می باشد. نوع ابلق آن محبوبیت بیشتری دارد.ساقه در این گیاه وجود ندارد و برگ ها مستقیم از سطح خاک خارج می شود. ولی دارای ساقه زیرزمینی بنام ریزوم می باشد که برگ ها مستقیماً از رویی این ساقه های زیرزمینی خارجج می شود و برای تکثیر از آنها استفاده می شود.

 

نگهداری

 

آبیاری:

سانسوریا به علت داشتن ساقه های گوشتی و ابدار نیاز ابی پایینی داره پس از ابدهی بیش از حد ممکن خودداری کنید. ابیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار ودر زمستان ده روز الی دو هفته یکبارانجام میشه . در ضمن از ابپاشی و غبار پاشی روی ساقه های این گیاه خودداری کنید.

 

نور: 

ایده آل ترین شرایط نوری برای سانسوریا نور متوسط (حدود دو متر فاصله از پنجره جنوبی و غربی ) است. اما این گیاه تحمل محیط پرنور ، کم نور و سایه رو هم داره. توجه داشته باشید نور مستقیم برگ های سانسوریا رو به سرعت میسوزونه. گونه ی ابلق سانسوریا به نور بیشتری نیاز دارند و در صورت کمبود نور رگه های زرد رنگ گیاه کمرنگ میشن.

 

قیمت سانسوریا

 

رطوبت:

برای سانسوریا رطوبت یا خشکی هوا اهمیتی نداره و همونطور که گفته شد در حمام هم قابل نگهداری است. اما رطوبت متوسط باعث میشه گیاه سالم تری داشته باشید.

 

دما:

طیف گسترده ای از دما رو میتونه تحمل کنه فقط مراقب باشید در معرض برف و باران قرار نگیره و اگر گیاه رو خارج از منزل نگهداری می کنید در فصل سرد اون رو به داخل منتقل کنید.

 

خاک:

بهترین خاک برای سانسوریا خاک لوم و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون “برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده” البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.

 

 

تکثیر:

سانسوریا از طریق کاشت بذر ، قلمه زدن و گذاشتن برگ در آب قابل تکثیر هست.راحت ترین روش کاشت بذر است اما چون زمان زیادی صرف جوانه زدن گیاه میشه از این روش کمتر استفاده میشه. راه دوم قلمه زدن سانسوریاست. تعدادی از برگ های سالم گیاه رو جدا کنید و در خاک بکارید بعد از مدتی برگ ها ریشه میزنند و سانسوریای تازه رشد میکند. روش سوم قرار دادن سانسوریا در آب است. یک برگ جوان را از گیاه جدا کنید و در یک لیوان آب قرار دهید. هر چند روز یک بار آب لیوان رو عوض کنید. بعد از چند هفته وقتی گیاه ریشه زد و ریشه ها به اندازه کافی بزرگ شدند گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید.

 

 

مشکلات سانسوریا، بیماری و درمان

 

خشک شدن نوک برگ سانسوریا‌ به چه علت است؟ خشک شدن لبه برگ‌های سانسوریا یا چروک شدن و کم رنگ شدن برگ‌ها به دلیل نور بیش از حد و تشنگی گیاه است.

 

لوله شدن برگ‌های سانسوریا‌ به چه علت است؟ علت آن، تغییرات دمایی می‌تواند باشد. عواملی مانند نور زیاد، آبیاری نامناسب گیاه و آفت نیز می‌تواند باعث لوله شدن برگ سانسوریا شود.

 

سیاه شدن لبه برگ‌های سانسوریا به چه علت است؟ سیاه شدن برگ سانسوریا با حالت آبکی شدن برگ‌ها همراه است. این مشکل به علت سرما و یخ‌زدگی است. بهتر است گلدان را به محل گرمتر منتقل کنید. از قرار دادن سانسوریا در کنار پنجره‌های سرد بپرهیزید.

 

قهوه‌ای شدن لبه برگ سانسوریا‌ به چه علت است؟ قهوه‌ای شدن برگ به همراه خشکی، به دلیل نزدیک بودن به پنجره گرم و منبع گرما است.

 

نکته جالب درباره گیاه سانسوریا: با نگهداری سانسوریا در یک شرایط خوب، شاهد گلدهی آن خواهید بود. گل‌های سانسوریا، برخلاف ظاهر معمولی‌شان، عطر بسیار خوبی دارند!

 

 

 امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید