زاموفیلیا ، گیاه قوی و دوست داشتنی!

زاموفیلیا گیاهی گلدار و بسیار مقاوم از خانواده آراسه هست. گیاهی همیشه سبز که از بین بردنش خیلی دشوارتر از نگهداریشه و دقیقا به خاطر همین موضوع طرفدارای زیادی داره.  پس اگه به دنبال گیاهی مقاوم و خاص هستین و از نگهداری اون واهمه دارین پیشنهاد گل ایرانی به شما زاموفیلیای زیباست. برگ های سبز و ساقه های کلفت این گیاه ظاهر متفاوتی به دکوراسیون شما میده. در ادامه با گل ایرانی همراه باشید تا این گیاه خاص رو بهتر و بیشتر بشناسید.

 

 

زاموفیلیا به دلیل سازگاری بالا ، توی هر شرایطی میتونه رشد کنه و زنده بمونه. این گیاه ساقه های مجزا از هم داره و برگ های براق و چرم مانندش در رنگ های بلک ، ابلق و سبز دیده میشه. رشد زاموفیلیا بسیار زیاده و اصولا ارتفاعش تا یک متر هم میرسه.

نخل اروید ، گیاه جاودانگی و گیاه پولادی از نام های دیگه ی زاموفیلیا هستن. 

 

زاموفیلیا ، زیبای آپارتمانی!

زاموفیلیا میتونه انتخاب خیلی مناسبی برای نگهداری در داخل منزل و آپارتمان باشه چون :

به آبیاری کمی نیاز داره

رشد زیادی داره و بی دردسره

سازگار با محیط و شرایط مختلفه

خشکی رو تحمل میکنه

در برابر کم توجهی و عدم رسیدگی صبوره

و البته ظاهر بسیار زیبا و تاثیر گذار در محیط زندگی و دکوراسیون داره.

 

 

زاموفیلیا از جمله گیاهانی است که دارای غده یا ریزوم است و میتونه آب رو در خودش ذخیره کنه. با نور کم سازگاره و به همین دلیل برای نگهداری در منزل مشکلی نداره. 

با اینکه گیاهی همیشه سبزه اما ممکنه بر اثر خشکی طولانی مدت خزان کنه. به افرادی که تجربه نگهداری از گل و گیاه رو ندارن زاموفیلیا پیشنهاد میشه چرا که این گیاه بسیار مقاومه و نگهداری آسونی داره.

انواع مختلف زاموفیلیا فقط در رنگ برگ ها با هم تفاوت دارند و نگهداری اون ها به یک صورته. در ادامه با انواع زاموفیلیا بیشتر آشنا میشیم.

 زاموفیلیا بلک:

همونطور که از اسمش پیداست برگ های این نوع بنفش تیره متمایل به سیاه هست و به خاطر کمیاب بودنش قیمت بالایی داره.

 

 

زاموفیلیا ابلق :

برگ های این گیاه دو رنگ سبز طلایی یا سفید سبز هستن که ظاهری متفاوت به این گیاه داده.

 

 

 

زاموفیلیا سبز :

این نوع رایج ترین و در دسترس ترین گونه زاموفیلیا هست که برگ های چرم مانند و سبز اون

طرفدارای زیادی داره.

 

 

زاموفیلیا تصفیه کننده هواست و قادره سمومی مثل بنزن ، تولوین و ... رو از بین ببره و هوا رو پاک کنه. این از مهم ترین دلایلیه که ما رو مشتاق میکنه که زاموفیلیا رو برای نگهداری انتخاب کنیم.

شیره زاموفیلیا سمی هست و به صورت خوراکی استفاده نمیشه اما از اون برای درمان و دردهای موضعی استفاده میشه. زاموفیلیا فقط در صورت خورده شدن میتونه خطرناک باشه و لمس اون مشکلی ایجاد نمیکنه.

 

 

نگهداری زاموفیلیا :

دما: بهترین دما برای زاموفیلیا بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد هست و بهتره که در دمای بالا و گرم شدن هوا برای حفظ رطوبت گیاه رو آبپاشی کنید. از ظرفی این گیاه گرمسیری هست و بهتره که در دمای زیر 8 درجه نمونه.

 

 

آبیاری :

زاموفیلیا به خاطر داشتن ریزوم و قدرت ذخیره آب نیاز کمی به آبیاری داره و حتما باید در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدون کامل خشک بشه. خشکی خاک رو با یک قطعه چوب یا انگشت اندازه بگیرید و اگر تا عمق دو سانتی متر خاک خشک بود وقت آبیاری مجدد رسیده.

 

نور:

نور غیر مستقیم برای زاموفیلیا نور مناسبیه و نور مستقیم باعث سوختگی برگ هاش میشه. زاموفیلیا در مکان های کم نور و حتی با نور مصنوعی هم زنده می مونه و رشد میکنه ، از این رو برای آپارتمان گیاه مناسبی به شمار میاد.

 

رطوبت:

به دلیل داشتن برگ های ضخیم و چرمی شکل تبخیر کمی از سطح برگ داره و رطوبت محیط براش کافیه. بهتره که در فصل گرما برای تامین رطوبت مورد نیازش ظرف آبی رو در کنار گیاه بذارید و هفته ای یک بار غبارپاشی برگ رو انجام بدین.

 

خاک :

به دلیل این که زاموفیلیا گیاهی ریزوم دار است ، خاک سبک و با زهکشی بالا مثل خاک کاکتوس برای این گیاه مفیده تا آب اضافی رو از خودش عبور بده و مانع از غرقابی شدن ریشه بشه.

 

کوددهی :

زاموفیلیا نیازی به کوددهی نداره و مقاوم و سازگاره اما برای دادن پاجوش بیشتر و رشد سریعتر میتونید هر سال در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه هست برای کوددهی اقدام کنید.

 

تعویض گلدان :

برای هر گیاهی گلدان کوچک و مناسب اندازه ریشه بهترین گزینه هست. چون انرژی گیاه به جای اینکه صرف پراکنده شدن ریشه در گلدان بزرگ بشه صرف زدن پاجوش و رشد میشه. بهتره زمانی اقدام به تعویض کنید که ریشه ها از خاک بیرون زده چون اگر زودتر از زمان این کار رو انجام بدین رشد گیاه تا مدت ها متوقف میشه. از اونجایی که زاموفیلیا گیاهی سمی هست بهتره که هنگام تعویض گلدان از دستکش استفاده کنید.

 

هرس :

این گیاه نیازی به هرس مداوم نداره و تنها وقت مسن شدن و زرد شدن برگ هاش میتونید برای حفظ زیبایی و سلامت این کار رو انجام بدین . از هرس کردن میتونید برای تکثیر زاموفیلیا هم استفاده کنید.

 

تکثیر :

تکثیر زاموفیلیا کاری ساده اما زمان بر هست. تکثیر این گیاه از سه طریق انجام میشه :

1.تکثیر از طریق ریزوم (غده) :

همیشه اولین و راحت ترین راه برای تکثیر هر گیاهی ریشه اون گیاه هست. برای این کار گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریزوم ها رو به کمک چاقوی تیز از هم جدا کنید و به چند قسمت تقسیم کنید. دقت کنید که هر قسمت باید دارای ریزوم و شاخه باشه. مراقب باشید به ریزوم آسیبی وارد نشه ، ریزوم رو به گلدان جدید با زهکش مناسب انتقال بدین و اطرافش رو با خاک مناسب پر کنید.

در 90 درصد مواقع این روش به نتیجه دلخواه میرسه.

 

 

2.تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه :

این روش بسیار زمان بر هست و خیلی متداول نیست. باید صبر و حوصله به خرج بدین تا ساقه ها ریشه بزنند اما ساقه ها میتونند منظره زیبایی ایجاد کنند.

ابتدا چند ساقه رو از گیاه اصلی جدا کنید، بهتره که ساقه ها خیلی بلند نباشن. برگ های نیمه بالایی ساقه رو جدا کنید تا گیاه انرژیش رو صرف ریشه زدن بکنه. میتونید برگ ها رو به روش دیگه ای که در ادامه بهش می پردازیم تکثیر کنید.

قلمه ها رو داخل آب و در معرض نور مستقیم خورشید و محیطی گرم بذارید. نیازی به پر کردن ظرف نیست و چند سانتی متر از ساقه در آب قرار بگیره کافیه. هر دو هفته یک بار آب رو عوض کنید ، توجه کنید که آب بدون کلر یا آب جوشیده سرد استفاده کنید. دمای آب با دمای محیط یکسان باشد. بعد از گذشت 6 تا 9 ماه این قلمه ها ریشه میدن ، از اون ها خوب نگهداری کنید و صبور باشید تا ریزوم های زاموفیلیا نمایان بشن. بعد از اون صبر کنید تا طول قلمه ها به حداقل 7 سانتی متر برسه و در نهایت میتونید اون ها رو به صورت گیاهی مستقل بکارید.

 

 

3.تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ :

این روش هم زمان بر است و ممکنه حدود یک سال طول بکشه. 

برگ ها رو دقیقا از جایی که به ساقه وصل هستن جدا کنید و بذارید چند ساعتی در فضای آزاد باشن تا محل بریدگی خشک بشه.

بعد از خشک شدن اونا رو داخل ترکیبی از خاک مرطوب مثل ترکیب کوکوپیت و پرلیت یا خاک برگ و شن یا پیت ماس و شن و یا هر ترکیبی که بافت سبک و زهکش بسیار خوب داره و میتونه رطوبت رو نگه داره قرار بدین.

میتونید روی قلمه ها رو برای رشد بهتر و حفظ رطوبت با پلاستیکی شفاف بپوشونید و روی پلاستیک برای تهویه هوا چند سوراخ ایجاد کنید. 

بعد از گذشت چند ماه ریزوم ها در قسمت انتهای برگ در درون خاک شکل میگیرن.رویش ساقه جدید از قلمه برگ هم چند ماه زمان نیاز داره و بعد از اون میتونید گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید.

 

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

گل ایرانی همراه همیشگی شما

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید