کروتون ، رنگارنگِ حساس!

اگر کروتون رو برای نگهداری انتخاب کردید باید بگم که کار سختی در پیش دارید. کروتون نمونه ی بارز یک گیاه حساس و نازک نارنجیه که به کوچکترین بی توجهی یا اشتباه عکس العمل نشون میده پس باید صبور باشید و صد البته با دقت توی نگهداریش. گیاه کروتون متعلق به اقیانوسیه هست و برگهای رنگارنگ وحشی داره. برگ های کروتون به رنگ های سبز ، زرد ، قرمز و نارنجی است. به خاطر تنوع رنگی گیاه مناسبی برای دکوراسیون و روح بخشیدن به محیط نگهداریش به شمار میاد. با گل ایرانی همراه باشید تا با این گیاه زیبا بیشتر آشنا بشید.

 

 

نگهداری:

آبیاری: همانطور که گفتیم کروتون زاده ی طبیعت گرمسیری است ، پس هوای گرم و مرطوب ایده آل این گیاه محسوب میشه ، خاکی که برای نگهداری کروتون استفاده میشه باید بتونه در فصل گرما رطوبت رو در خودش نگه داره و در عین حال خیس هم نباشه. برای تشخیص زمان آبیاری گیاه چند سانت از سطح خاک گلدان رو چک کنید و اگر خشک بود آبیاری رو انجام بدید. آبیاری باید به گونه ای باشه که اضافی آب از گلدان خارج شود پس دقت داشته باشید گلدان زهکشی مناسبی داشته باشه و آب رو در خودش نگه نداره.

اگر هوای محیط نگهداری گیاه خشک هست لازمه هر چندوقت یکبار غبارپاشی انجام بدید و گیاه رو مرطوب کنید. کروتون نیاز به آبیاری مداوم اما با اصول داره تا گیاه غرقاب نشه و باعث پوسیده شدن ریشه ش نشه. از اونجایی که کروتون گیاهی رطوبت دوست است کم آبی رو هم نمیپسنده. وقتی برگ های جدید شروع به پژمرده شدن میکنن یعنی گیاه کم آبه و باید سریع آبیاری بشه.

 

نور: کورتون به دلیل رنگارنگ بودن برگ هاش به نور زیادی احتیاجی داره در غیر این صورت برگ هاش رنگ زیباشون رو از دست میدن و دچار ریزش میشن. نور مستقیم میتونه به برگ های گیاه آسیب بزنه و اونارو بسوزونه ، از طرفی سایه هم برگ های گیاه رو پژمرده میکنه. کروتون نیاز به نور غیرمستقیم اما زیاد داره. پنجره های آفتاب گیر محل مناسبی برای نگهداری کروتون هستند.

 

خرید کروتون ارزاندما: طبق تحقیقات تیم گل ایرانی کروتون در دمایی بین 15 تا 25 درجه رشد خوبی داره اما دمای 20 درجه بهترین دما برای کروتون به حساب میاد. تغییرات پی در پی دما باعث شوک گیاه میشه و اونو از بین میبره پس از قرار دادن کروتون در مجاورت وسایل گرمایشی و سرمایشی خودداری کنید.

 

رطوبت: کروتون به رطوبت 70 تا 90 درصد احتیاج داره از این جهت میتونه گیاه مناسبی برای نگهداری در شهرهای شمالی و جنوبی باشه ، اما نگهداری اون در شهرهایی با آب و هوای خشک مثل تهران با چالش هایی روبروست. برای تامین رطوبت مورد نیاز کروتون میتونید از ساخت جزیره برای گیاه کمک بگیرید به این صورت که زیر گلدانی بزرگی در زیر گلدان قرار بدید و اون رو از سنگ ریزه پر کنید و تا نصفه آب بریزید و گلدان رو طوری روی سنگ ها قرار بدید که با آب داخل ظرف در تماس نباشه.

روش دیگه قرار دادن گلدان گیاه داخل گلدانی بزرگتر و پر کردن دور اون با خزه ی مرطوب است. عمل غبارپاشی هم میتونه به تامین رطوبت کمک کنه ، غبارپاشی رو در فصل های گرم به صورت روزانه و در فصل سرد هفته ای دو بار انجام بدید.

 

کوددهی: برای رشد بهتر کروتون میتونید 3 گرم تقویت کننده رو در یک لیتر آب بریزید و از فروردین تا شهریور هر دو هفته یکبار به گیاه بدین.

 

خاک: بهترین خاک برای نگهداری کروتون خاک و کود آماده و یا خاکی سبک با زهکشی بالاست. در هنگام کاشت گیاه توجه داشته باشید جهت خارج شدن آب اضافی در زیر گلدان پوکه بریزید.

 

تعویض گلدان: بهترین زمان برای تعویض گلدان وقتیست که ریشه های گیاه از ته گلدان بیرون بزند.

گل ایرانی

 

تکثیر: کروتون رو از دو طریق قلمه و خوابانیدن هوایی میشه تکثیر کرد. تکثیر از طریق بذر هم راه دیگه ای هست که نسبت به دو روش دیگه زمان بر هست.

 

پرورش قلمه در خاک: پرورش قلمه در آب گیاه ضعیفی پرورش میده پس بهتره قلمه رو در خاک پرورش بدیم. بهتره قلمه گیری رو در فصل بهار که فصل رشد گیاه هست انجام بدیم. یک ساقه 10 تا 15 سانتی متری از گیاه جدا کنید. برای خروج شیرابه گیاه ، قلمه رو یک روز در خاکستر فرو کنید. قلمه رو در ماسه نگهداری کنید بعد از حدود سه ماه قلمه ریشه خواهد زد. در طول این مدت ماسه ها رو مرطوب نگه دارید. بعد از ریشه دار شدن قلمه رو در گلدان جدید و خاک مناسب بکارید.

 

خوابانیدن هوایی گیاه: زمان مناسب برای این روش بهار و پاییز است. ساقه ای که به تازگی جوانه زده رو انتخاب کنید و زیر ساقه رو با تیغی تیز برش ایجاد کنید. اطراف بریدگی رو با خزه مرطوب شده بپوشونید و اون رو با یک بند محکم کنید. لازمه که خزه تمام مدت مرطوب باشه. روی خزه رو با پلاستیک بپوشونید تا رطوبت حفظ بشه. بعد از رشد ریشه ها ساقه ای که ریشه کرده از گیاه اصلی جدا کنید و اون رو به همراه ریشه و خزه ها در گلدان جدید بکارید.

 

 

تمیز کردن برگ ها: نشستن گرد و غبار روی برگ های گیاه میتونه از تنفس برگ ها و شادابی اونها جلوگیری کنه. برای تمیز کردن برگ ها میتونید از آب چند روز مانده یا محلول آب و صابون گیاهی غیر معطر استفاده کنید.

 

مشکلات رایج کروتون:

 

1.قهوه ای شدن نوک برگ ها: کم آبی مشکلی رایج برای کروتون هاست ، اگر کروتون به اندازه نیاز آب دریافت نکنند دچار ریزش برگ میشه و نوک برگ هاش به رنگ قهوه ای در میاد. اگه به این مشکل برخورد کردید به گیاه آب بیشتری بدید و شروع به بخار دادن به برگ ها بکنید.

خرید کروتون ارزان2.پژمرده شدن برگ ها: اگرچه کروتون عاشق رطوبت و خاک مرطوب است اما بیش از حد آب دادن به این گیاه باعث پلاسیده شدن برگ هاش میشه. قسمت های پلاسیده رو با دقت جدا کنید و تنها زمانی به گیاه آب بدید که یک سانت از سطح خاکش خشک شده باشه. گلدان کروتون باید دارای سوراخ های زهکش متعدد باشه تا گیاه در خاک خیس و پر آب نمونه.

 

3.قهوه ای شدن برگ ها: اگر گیاه دچار ریزش و قهوای شدن برگ هاش شده که از کم آبی نیست میتونه نشانه ی قرار گرفتن گیاه در معرض یا جریان هوای سرد باشه. گیاه رو به مکان گرم دور از وسایل سرمایشی منتقل کنید.

 

4.محو شدن رنگ برگ ها: کروتون برای رنگ برگ هاش نیاز به نور خورشید داره و اگه دیدین رنگ برگ ها داره محو میشه و یا اگه برگ های جدید رنگ سبز بدی داشتن گیاه رو به مکان آفتابی و پر نور منتقل کنید. کروتون به روزانه 6 تا 8 ساعت نور غیرمستقیم و زیاد خورشید نیاز داره.

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید