یوکا ، جان سخت همیشه سبز !

یوکا گیاهی خاص و جذاب است که به خاطر قدرت سبز بودن همیشگی حضور موثری در دکوراسیون منزل شما خواهد داشت. یوکا متعلق به آمریکا و مکزیک است اما در ایران هم به خوبی دوام می آورد تا زمانی که شرایط رو برای رشد اون مهیا کنید. یوکا نیاز به مراقبت کمی داره و همین اون رو گیاه ایده آلی برای نگهداری در منزل کرده. وقتی لقب جان سخت رو برای یوکا انتخاب کردیم یعنی این گیاه سال ها سبز میمونه ، تحمل کم آبی رو داره ، در برابر آفات مقاومه ، رشد آهسته ای داره و به راحتی قابل تکثیره.

 

 

یوکا در شکل های مختلفی پیدا میشه. مدل های بدون ساقه با برگ های زیاد یا مدل های تنومند و درخت شکل با یک دسته برگ در بالا. یوکا به عنوان گیاه آپارتمانی میتونه تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد کنه در حالی که این عدد برای یوکای کاشته شده در باغچه میتونه به 4/5 متر برسه. یوکا تا زمانی که جوان است بدون ساقه هست و برگ های اون به صورت نوک تیز رشد میکنن. اما زمانی که گیاه به اندازه کافی بالغ بشه شروع به رشد تنه چوبی و کلفت میکند که چند دسته برگ در بالای خودش داره و برگ ها مثل قبل تیز و محکم نیستن.

شرایط نگهداری:

نور: یوکا از گیاهانی محسوب میشه که به شدت از دریافت نور لذت میبره ، اگه یوکا رو در منزل نگه می دارید بهترین جا برای اون حوالی یک پنجره نورگیر است. دریافت روزانه حداقل 8 ساعت نور برای یوکا ضروری است پس اون رو در نقطه ای قرار بدید که بیشترین میزان نور خورشید رو دریافت کنه. قرار گرفتن در محیط کم نور میتونه رشد گیاه رو کاهش بده که شاید از طرفی مزیت محسوب بشه اما به هر حال یوکا هرگز نباید در مکان تاریک قرار بگیره چرا که دریافت نور برای سلامت ماندن گیاه ضروری است. در تابستان میتونید گیاه رو به بیرون منزل ببرید و در نور غیر مستقیم خورشید قرار بدید تا به رشد برگ های جدید کمک کنید. یوکا در سایه بعد از مدتی گیاهی بد شکل میشه و فاصله برگ هاش از هم زیاد میشه.

 

آبیاری: یوکا به منظم نبودن فاصله های آبیاری خیلی حساسه. در فصل رشد یعنی بهار و تابستان گیاه رو به خوبی و به محض خشک شدن رویه خاک آبیاری کنید و از باز بودن زهکش مطمئن بشید و آب اضافی رو از زیر گلدونی خارج کنید. در زمستان آبیاری رو به نصف کاهش بدید. برای آبیاری صبر کنید تا رویه خاک خشک بشه و بعد مجدد برای آبیاری اقدام کنید.

 

رطوبت: رطوبت متوسط هوا برای یوکا کافی و ایده آل است پس نیازی نیست برگ ها رو با آب اسپری کنید. یوکا با رطوبت معمول داخل منزل مشکلی نداره و چون گیاه بیابانی هست در شرایط خشک و بدون رطوبت هم مقاومت داره و رشد میکنه.

سفارش گلدان یوکا سه غلاف
خرید گلدان یوکا

دما: یوکا میتونه بازه ی گسترده ای از دماهای مختلف رو تحمل کنه اما در دمای معمول اتاق یعنی 18 الی 24 درجه سانتی گراد حال خوبی داره. کاهش دمای هوا در زمستان برای اون ها خوشاینده اما دما نباید به زیر 7 درجه برسه.

 

خاک: یوکا به خاکی نیاز داره که در تعادل باشه. این گیاه به خاک با کیفیت بالا نیازی نداره و تنها چیزی که براش مهمه زهکشی عالی هست. اگر زهکشی به خوبی صورت نمیگیره با اضافه کردن مقداری شن و ماسه به خاک اون رو تقویت کنید. خاک گیاه باید به قدری سنگین باشه که بتونه یوکا رو داخل خودش نگه داره و گیاه کج نشه و از طرفی به قدری سبک باشه که آب رو از خودش عبور بده و اشباع نشه. قرار گرفتن یوکا در خاک غرقاب باعث پوسیدگی و ابتلای ریشه به عفونت قارچی میشه. خاک مناسب یوکا خاک لوم است که مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی است. یوکا دوست داره در گلدان کوچک باشه و ریشه هاش متراکم بشه. پس بهتره حداکثر سالی یک بار گلدونش رو عوض کنید.

 

تکثیر: یوکا رو میشه از دو طریق تکثیر کرد: از طریق ریزوم و پاجوش

بهترین فصل برای تکثیر یوکا پاییز است. برای تکثیر یوکا از طریق ریزوم باید ریزوم یا همون زمین ساقه های زیرزمینی رو از زیر خاک بیرون بیارید و جدا کنید. سپس اونارو به گلدونی جدید منتقل کنید و در نور خورشید قرار بدید. بعد از مدتی این ریزوم ها ریشه میدن و شما یک یوکای جدید خواهید داشت.

یوکا میتونه در کنار گیاه اصلی پاجوش یا پاگیاه نیز تولید کنه. پاگیاه گیاهی کوچکتر از گیاه اصلیه که در کنار گیاه مادر و از همون ریشه می روید. زمانی که پاگیاه یوکا سبز است به این معنیه که دیگه بالغ شده و میتونه مستقل باشه. میتونید پاگیاه رو از گیاه مادر به آرومی جدا کنید و به گلدان جدید منتقل کنید. 

یوکا روی ساقه های خود اندام دیگه ای هم تولید میکنه به نام تنه جوش، تنه جوش هم میشه به راحتی از ساقه جدا کرد و در گلدان جدیدی کاشت. قلمه زدن هم راه دیگه ای برای تکثیر این گیاه است.

 

یوکا

 

کوددهی: فقط در فصل رشد گیاه مجاز به کوددهی هستید. از یک کود متعادل استفاده کنید ، کود دادن بیش از حد به گیاه باعث سوختن ریشه ی گیاه میشه.

 

مشکلات یوکا:

 

آب دهی زیاد: یوکا بی آبی رو به راحتی تحمل میکنه اما به همان اندازه از آبیاری زیاد متنفره. یوکا از اونچه که شما فکر میکنید کمتر به آب نیاز داره. یوکایی که آب زیادی دریافت کرده باشه برگ هاش زرد میشه ، ریشه هاش پوسیده میشه و بدنش اسفنجی میشه. اگر به موقع متوجه این مشکل شدید کافیه آبیاری رو کم کنید و اجازه بدید خاک گیاه کاملا خشک بشه ولی اگه دیر متوجه شدید و ریشه ها پوسیده بودند باید ریشه های  پوسیده رو از گیاه جدا کنید.

 

شوک گرمایی یا سرمایی: یوکا تحمل دماهای مختلف رو داره و اگه همه شرایط برای رشد یوکا ایده آل باشه میتونه بین 7 تا 30 درجه رو تحمل کنه اما اگر خارج از این بازه دمایی قرار بگیره برگ های گیاه شروع به تغییر شکل یا ایجاد لکه میکنن.

قیمت یوکا

 

نور کم یا زیاد: اولین نشانه یوکایی که نور کم دریافت میکند ، سبزتر شدن برگ هاشه. گیاه در نور کم سعی میکنه کروفیل بیشتری تولید کنه تا نور بیشتری جذب کنه اما پس از مدت کوتاهی برگ ها زرد میشن و شروع به ریزش میکنن. برای حل این مشکل گیاه رو به محلی با نور بیشتر منتقل کنید تا گیاه خودش رو بازیابی کنه. پنجره جنوبی بهترین محل از نظر نورگیری است. نور زیاد و شدید هم ممکنه به گیاه آسیب بزنه و باعث سوختگی برگهاش بشه خصوصا زمانی که اون رو از محیطی کم نور به محیط پرنور انتقال می دید. بهتره جابجایی رو با صبر و حوصله انجام بدید تا گیاه آسیبی نبیند.

 

کوددهی کم یا بیش از حد: در فصل رشد گیاه دادن دو تا سه بار کود رقیق شده برای گیاه کافی است چون یوکا رشد آهسته ای داره و نیاز زیادی به کوددهی نداره. کوددهی زیاد باعث ایجاد لبه های قهوه ای رو برگ ها ، رشد آهسته تر و زرد شدن برگ های زیرین یا عدم رشد اونا میشه. اگه زیادی از حد به گیاه کود دادین خاک گیاه رو بشورید تا نمک زیادی خاک شسته بشه. در این حالت هیچوقت گلدان گیاه رو عوض نکنید چون گیاه تحمل شوک دوم رو نداره.

 

آفت: یوکا گیاهی مقاوم در برابر آفت است و احتمال آلوده شدنش خیلی کمه اما صفر نیست. اکثر آفت هایی که به یوکا حمله میکنند برگ ها رو مورد هدف قرار میدن. میتونید بعد از مشاهده آفت به راحتی با دستمال و اسپری آب اون ها رو از بین ببرید اما اگه میزان درگیری زیاد بود به سراغ صابون های آفت کش یا روغن باغبانی برید.

سوسکچه یوکا خطرناک ترین آفت احتمالی گیاه شماست که اگر به گیاه حمله کند دیگر کاری از شما ساخته نیست و تنها راه مقابله با این آفت مهیا کردن شرایط مطلوب برای گیاه و پیشگیری از ورود اون هاست. سوسکچه بدنی تیره و خرطومی دراز داره.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید